MILAN DUBSKÝ

Kdyby ti červenokartáři, červenotílkaři aspoň řekli na rovinu, o co jim jde. Mluví o svobodě, lidských právech, demokracii, solidaritě, pravdě, lásce a přátelství. Demokracii sami porušují v domnění, že mají právo, protože mají jiný názor než většina, že mohou hanobit prezidenta země, odvolávat ho a rozdmychávat neklid ve společnosti.

Kdo financuje tyhle nedůstojné kravály, kdo platí účty za výrobu maket červených karet, kdo objednává placky na klopy? Počet demonstrantů tvoří nepatrný zlomek voličů, kteří dali hlas v přímé volbě prezidentu Zemanovi. K počtu obyvatel pak zcela zanedbatelnou množinu. Mají alespoň náznakem ponětí, jak funguje zastupitelská demokracie? V té je respektován jiný názor občana nebo skupiny občanů. Lze o něm diskutovat, navzájem se přesvědčovat. Ale to je tak vše. Pak rozhodují jen svobodné a demokratické volby. Jejich výsledek pak nutno respektovat. Prezident je prezidentem všech občanů státu, nejen jeho voličů. Koná v jejich zájmu, ne podle přání té menšiny protestujících.

Český školský vzdělávací systém nebyl po roce 1989 vylepšen, ale naopak deformován. Stačilo pokračovat a rozvíjet Komenského myšlenky a vizi. Místo reformátorů přišli deformátoři. A navíc to přišlo pěkně draho. Vysokoškolské vzdělávání se v ČR po roce 1989 stalo prvoligovým podnikatelským sektorem. Veřejných vysokých škol bylo v roce 1989 23 s 69 fakultami. V roce 2012 bylo vysokých škol 71 s 150 fakultami. Z toho soukromých 43, což je nadpoloviční většina. Zde se za studium platí, takže žáci jsou z rodin, které si to mohou dovolit. Počet všech vysokoškoláků v ČR byl v roce 2013 462 000. Jen o málo více 588 000 je počet nezaměstnaných. Čísla jsou velmi vypovídající a svědčí o ne právě správných relacích ve vnitrostátních vztazích a skutečnostech současné české společnosti. Část v těch nepříliš početných protestujících shromážděních tvoří vysokoškoláci a ponejvíce také právě oni hovoří za demonstrující a nosí cedule s hesly a slogany. Nemyslím si, že reprezentují a mají stejný názor jako většina našich vysokoškolských studentů.

Mohu se nadít také toho, že svolají demonstrace také proti zvěrstvům žoldáků Islámského státu, proti nerovnováze bohatství ve světě, která povede k velkému třesku, proti zbrojení a nespravedlivým ziskům, korupci, zlodějnám, nově se vynořivším epidemiím moru, tuberkulózy, proti zločinným režimům?