FRANTIŠEK DOSTÁL

Stává se, že řidič automobilu bývá donucen k tomu, aby prožil něco času ve stojící koloně. Kroutí hlavou, hledá láhev s vodou a rozhlíží se po krajině. Možná také, že některý ze šoférů se i zamyslí nad tím, co ho ještě v čase žití čeká. K přemýšlení může napomoci již zmíněná láhev s pitnou vodou, kterou však sluneční žár trošku oteplil. Hlavou se pak začínají prohánět i myšlenky a vynořovat otázky, proč ta silnice nemá o pět jízdních pruhů víc, a proč se ty současné čím dál častěji opravují. Vždyť proč se má třeba objíždět památný kopec Říp, když by mohl být provrtán několika tunely a po jejich průjezdu by se šlo osvěžit u nové benzinové pumpy s chladnější tekutinou?

K problémům s kamiony, co postávají na silnici v jednom z pruhů, přidružily by se tak pruhy další, co však ukrojí cosi zeminy z dosud existujících polí. Vlaky se nějak příliš loudají, a tak ve výhledu je rovněž výstavba železničních vysokorychlostních tratí. První úsek by se měl budovat z Prahy směrem na Drážďany. Přeprava zboží po lodích na Labi doznala také velkých změn. Vody se někdy nedostává, stejně jako dalších staveb na řece. Nová železnice do sousední země by měla vyjít na pár stovek miliard korun. Ta železnice zřejmě vydělá díky omezování spojů.

Obyvatelé naší země díky plánované výstavbě zřejmě, ba spíše určitě, přijdou o nějakou zemědělskou půdu. Dotkne se to i pěstitelů chmele a zeleniny. Asi skoro všichni víme, co se vyrábí z chmeloviny, a jak z ní vyrobený nápoj chutná při posezení v zahradní restauraci, ale i uvnitř v případě deště. Samozřejmě že asi ne všem. Budovatelům tratí, kterým se úbytek zemědělské půdy hodí, i jim pivo stejně přijde vhod. Čeká se na zrychlení dopravy, ale s tím je spojený další odkroj krajiny, co nám poskytuje živobytí.

Sliby patří k výbavě našich představitelů čehokoliv, zvláště v čase předvolebním. Slíbený přepravní čas z Prahy do Brna po železnici, co nyní zabere asi dvě a půl hodiny, by měl vyjít na pouhou jednu hodinu. No a zeleniny jsou plné regály v hypermarketech, ale často z dovozu. Mimochodem, zrovna některá předměstí Brna se chtějí osamostatnit, neboť město si přeje ubrat u jejich domů cosi zeleně kvůli další zástavbě. Místo k žití jako by se na jedné straně začalo rozšiřovat, avšak zároveň zmenšovat. Lidé mají k sobě tak blíž a mohou si na sebe snadněji zakřičet a dát o sobě vědět.