MILAN BLAHYNKA

Pečlivá olomoucká Vědecká knihovna má (prozatím?) v katalogu jen jedno vydání nejnovější autorovy knihy, ale snad nejsem sám, kdo dostal k recenzi už tři různé exempláře stejného názvu. Na jaře 2023 mi přišly tři svazky v pevných vazbách: Světla slov, Pointa a Pointa jednoho života, všecky s © Michal Černík, první dvě ještě s „text a ilustrace, návrh obálky a grafická úprava Michal Černík“. O všech třech jsem pojednal v LUKu 30/2023 pod názvem „Čáry máry Michala Černíka“. Jeho tvorbu vrcholící zatím hned ve třech rozměrných knihách jsem v obdivu k jeho slovesnému a výtvarnému umění a k jeho i grafické a knihařské perfektní práci pojmenoval čarováním. Byť ty knihy vyšly nákladem vlastním, v ničem nezaostaly za výtisky z nejlepších nakladatelství. Máry se dostaly do názvu recenze u vědomí, že básník evidentně nyní myslí i na poslední věci člověka a „pointa“ v názvu dvou z těch třech knih je do značné míry synonymem „odkazu“, „testamentu“. Nicméně v nás dříve narozených zbytečně přežívá despekt z meziválečného dvacetiletí, kdy „vlastním nákladem“ vycházela až na výjimky jen soukromá „netvorba“, a zapomíná se, že vlastním nákladem vyšla vůbec nejvýznamnější básnická kniha 19. století – Máchův Máj.

A tak lze jen uvítat, že – ať z iniciativy básníka, ať z nabídky osvíceného nakladatele nebo na přání přátel – vyšla ještě roku 2023 POINTA v řádném solidním, přitom vyběravém řádném nakladatelství (Kmen, Křenovice 2023, obálka a ilustrace autor, sazba D. Vanderka, 207 nečíslovaných s.). Básník Michal Černík se nespokojil s prostou reedicí Pointy vydané vlastním nákladem, kniha není reprodukce čtvercové velké stejnojmenné knihy, toliko zmenšená na formát sympatických knížek výběrové řady Klubu přátel poezie, ani reprodukce Pointy jednoho života, která dokládala, že verše i bez zasazení do fotočarování mají velkou působivost. Černíkova „definitivní“ Pointa je složena nejenom z vybraných a přeskupených veršů předešlých Point, ale i ze stránek Světel slov, knihy moralit, maxim, aforismů a přání zasazených do fotografik, jak básník nazývá své fotografie, které „na počítači zpracoval jako obraz, aby rezonovaly s textem“. Přitom co bylo na počátku nebo na konci, je nyní uprostřed, kniha vznikla na principu krasohledu, který při každém pootočení poskytuje oku nový krásný zážitek. Tak průpovědi jako „Nenamlouvejme si, že jsme svobodni, dokud si nestrhneme náhubek jednomyslného názoru a nenapřímíme se k odvaze svobodně myslet a jednat“ jsou v Černíkových knihách z roku 2023 sice ve stejném fotografickém aranžmá, ale v jiném pořadí. V poslední Pointě osvětluje lucerna ojíněné větvoví jakéhosi keře a nad ní se čte: „Dokonán jest večer a tma rozestlaná / s úzkostí vedem věčnou při / zda na nás počká zítřek / a počká-li i pozítří“. V předešlé Pointě hned na první straně textu tatáž lucerna do noci svítící na jiné ojíněné větvoví, pro změnu ještě s pozadím temných dvou oken jakéhosi domu, má vlevo nahoře čtyřverší „Kdyby slova byla světlem / každý by jimi zaháněl / svou temnotu. / Ale ona světlem jsou!“ Vpravo dole na téže s.: „Světlo vzniká tím / že se narodíme /A na zemi pro sebe / objevíme svou zemi.“ V obrazůprosté Pointě mého života jsou obě čtyřverší na s. 10 pod názvy Světla slov a Zrození světla.

Bez názvu, jímž jsou v Pointě mého života vybavena všechna čtyřverší (např. vyznání Nebojte se mě), připadají mi epigramy (např. ono vyznání „Nejsem zbraní nejsem povodní / nejsem tisícíhlavou pochodní / má jablka se v noci rozžíhají a svítí / Vyznávám pokojnou radost žití“) mnohem jímavější – a tak rozdíly mezi třemi Pointami prozrazují, že a jak probíhalo básníkovo tvůrčí hledání. I proto by bylo jen dobře, kdyby i obě samizdatová vydání Point, stejně jako Světla slov, byla co nejdostupnější všem, kdo mají hlubší zájem o poezii.

Básníkovo tvůrčí hledání má svůj protějšek v hledání, radost z něhož nabízejí čtenáři fotografiky Michala Černíka. Málokdy jsou si s verši vzájemnou ilustrací, často kladou otázku, jak vlastně rezonují s verši a průpověďmi; vyžadují, aby čtenáři hledali a našli věrohodnou odpověď. A tím gradují poslání poezie.