JAN JELÍNEK

Na závěr 57. ročníku Mezinárodního filmového festivalu (MFF) Karlovy Vary převzala z rukou jeho prezidenta Jiřího Bartošky Cenu za mimořádný přínos české kinematografii také herečka Daniela Kolářová. Diváci přitom povstali v sále ze sedadel a mohli se uplácat. Patřičně tak vzdali hold ženě, která za svůj život prokázala na divadelních prknech i na filmovém stříbrném plátně a na televizních obrazovkách umělecké kvality. Moderátor galavečera Marek Eben k jejímu ocenění zdůraznil: „Je to herečka, která má v sobě dar neuvěřitelnosti.“

Kolářová pak na karlovarském stupínku slávy v nafialovělých šatech řekla: „Jsem dost rozrušená, protože jsem ve Varech žila od čtyř do devatenácti let. A jsem ráda, že se hotel Pupp už zase jmenuje Pupp. Já jsem taneční absolvovala v hotelu Moskva. V normalizačních poměrech jsem měla velké štěstí na slušné a profesionální lidi. Smysl pro humor byl nutný pro přežití. Děkuji moc za tuto Cenu. A přeji české kinematografii mnoho talentovaných tvůrců.“

Je však nezvratným faktem, že umělecké mistrovství Kolářové vyrostlo za jí opovrhované tak zvané normalizace. Tenkrát socialistické Československo široce otevíralo cestu k zrání a vyniknutí mnoha mladým talentovaným kumštýřům z rozličných oblastí kultury. Tou prošla i paní Kolářová. O tom pokrytecky ve své řeči raději pomlčela! Prokázala přitom zároveň i dar skrývané nevděčnosti. A to je věru smutné zjištění!

V 70. a 80. létech minulého století patřila ve filmu a televizi Daniela Kolářová k jedné z nejvíce obsazovaných hereček a v tzv. normalizačním režimu zářila jako hvězda na klenbě nebes. I díky tomu, že vystudovala DAMU vzniklou za komunistického režimu. Obec diváků si Kolářovou právem oblíbila. Popularitu jí vynesly role v komediálních snímcích Na samotě u lesa, Kulový blesk, Léto s kovbojem a role v televizních seriálech Sňatky z rozumu, Taková normální rodinka nebo Nemocnice na kraji města. Jejím častým hereckým partnerem byl stejně tak skvělý herec Jaromír Hanzlík. Nezapomenutelná je u Kolářové též její role Ofélie ve hře Hamlet od Williama Shakespeara, kterou excelovala v roce 1976 na prknech pražského Divadla na Vinohradech. K potěše Kolářové promítli na karlovarském festivalu na její přání její oblíbený film, v němž hraje – Kulový blesk z „normalizačního“ období roku 1978.

Je také spravedlivé připomenout, že MFF v našem proslulém lázeňském městě na západě Čech vytvořil tehdejší komunistický režim naší země a zažehl mu aureolu světovosti. To se ale zřejmě báli přítomné divácké smetánce na závěrečném festivalovém večeru v sále i divákům u televizních přijímačů připomenout jak moderátor Marek Eben, tak i ředitel MMF Jiří Bartoška. I ve sdělovacích prostředcích o tom rovněž nezazněla ani zmínka. Odvahu k tomu nenašel ani deník Právo, v jehož čele stál šéfredaktor Zdeněk Porybný, někdejší elitní novinář Rudého práva a dlouholetý přítel Jiřího Bartošky. A to je vskutku zbabělé!